Gardening!

söndag 28 oktober 2012

Tur att smaken är föränderlig!


När jag var yngre tyckte jag att orchideér såg ut som gigantiska insekter.
Jag tyckte de var groteska och kunder inte förstå de personer som älskade blomman.
Dessutom hade jag en föreställning om att orchideérna var svårskötta.
Så fel jag hade!

Väljer man rätt sort är orchideér en av de mest...
Lättodlade krukväxterna och dessutom prisvärda.
Blomningstiden kan vara väldigt lång.
En av mina orchideér har blommat konstant...
Allt sedan november 2011.
Inköpt på ÖB för 49:90 kr.
Detta slår hål på ytterligare en av mina fördommar.
Att orchideér är dyra..


Jag håller mig till brudorchideérna med ett gyllene undantag..
Min spindelorchideé..
Den doftar ljuvligt.
Spindelorcideé. 
Jag köpte den på Blomsterlandet.
Efter en orchideé- utställningar då den reades ut.
Den kostade under hundralappen

Orhideér är ett stort släkte.
Spindelorcideén härstammar från sydamerika.
Det  latinska namnet Brassia spp. Orchidaceae.
Brassia står för Brasilien.

Brudorchideén den andra av mina lättskötta sorter heter Phalaenopsis spp. Orchidaceae
Den härstammar från Sysostasien.
Den finns i många färger och storlekar.


Min skötsel av orchideérna är enkel.
Om rötterna inte är gröna eller se torra ut.
Ner med dem i diskhon som jag blandat med orchideénäring.
Tänka på att inte gödsla för mycket.


Låt vatten komma på bladen.
Orchideeér trivs inte med damm.

Låt stå i det ljumma vattnet och därefter rinna av ordentligt..
Om man vill kan orchideerna hänga fritt i fönstren utan stödpinne.
Så växer de i det vilda.
Det är ganska snyggt.


En fiende till orchideérna är övernitsik vattning och för lite fukt i luften.
Orcideérna jag har är epifyter.
De växer i luften fäst vid träd.


När mina orcideér tar en blomm- paus ställer jag dem i badrumsfönstret.
Där slipper de element och tillförs fukt automatiskt.
Dessutom i mitt badrum står de ej i direkt solljus.


Omplanteri ng behövs endast då rötterna helt vuxit ur krukan.
Alltså väldigt sällan
Använd då orchideé- jord eller använd vitmossa med lite bark.



Mitt tips till alla är våga pröva orchideé.
Besök gärna Blomsterlandets turnerande orchideé- utställning.
Den är klart sevärd om än inte så stor till ytan.
Köp krukväxt med minst två stänglar.
Börja gärna med en bilig brudorcideé.


Till alla som önskar och behöver skickar jag en varm kram!
Jag önskar allla en skön söndag!
Zinnia



Besök gärna!

http://www.tootsietime.com/
http://maleviksrosentradgard.blogspot.se/

3 kommentarer:

Lisa sa...

Ja de är verkligen tacksamma och lättskötta. Precis som du så har jag lärt mig tycka om dem. Tyckte de såg så konstgjorda ut från början. Sen köpte jag en vit och upptäckte vad lättskött den var, och den bara blommade och blommade. Vad många fina sorter du har ! Ha en fin vecka
Lisa/Lisas trädgård

penandparchment sa...

Ja, nu har du öppnat mina ögon för denna variant av blomma! Har aldrig tyckt så mycket om dom , ogillar inte ,-) Men har tyckt bättre om andra.
Spindelvarianten ser intressant ut, doftar den så gillar jag den, trodde också dom var svåra att ta hand om.
Ha det fint!
STOR KRAM Primrose ,-)

Unknown sa...

Så stilig og flott orkide , jeg må innrømme at jeg har litt dilla på disse flotte blomstene.

Flotte bilder , klem fra Marit.