Gardening!

onsdag 6 augusti 2014

Härlig dag i trädgården!

Ålandsrot!
Äntligen var temperaturen ute något mer human.
Varmt javisst men inte hutlöst som det varit i flera veckor.
Jag längtar efter regn!
Sundsvall har inte fått regn på väldigt länge.
Brandrisken är mycket stor.


Ogräs är bra på ett vis ty jorden behåller fukten bättre men...
När kvickroten och kirskålen anfaller på bred front likt ett infanteri då får jag sätta in försvaret.
Ett försvar i form av mina två händer.
Ett försvar som inte varit särskilt framgångsrikt i hettan.
Men nu är jag ute.

Vackra malvan!
Räddningstimman för mina perenner och buskar är kommen.
Akta er ogräs!

Blåklint!
Jag är dock inte konsekvent när det gäller ogräs.
Rödblära får växa vid fötterna av aronian.
Den gör ringa skada och den lyser fint cerise mot det gröna.
Bönderna är inte förtjusta i blåklint för den förstör skörden men..
Hos mig får den gärna växa.

Blåklint!
Under en resa i Stockholms skärgård såg jag massvis av gula höga blommor.
Det var Ålandsrot.


Ön hette Nämdö och av ett par bofasta på ön fick jag en planta.
En planta som jag i sin tur delat med mig av.


Är det fler än jag som minns resor och människor genom växter?
Borstnejlikor är för mig lika med min gammelmoster.
Hon tog alltid in stora buketter på matsalsbordet.

Borstnejlika!
Dags att sluta, jag har en spännade deckare som väntar.
En kopp te och en bra bok det är mumma för själen!
Jag önskar alla en skön kväll!
Zinnia!

2 kommentarer:

En rosa fluga sa...

Så fint med fåglar i trädgården ,-)
Här har det regnat och åskat, för att sedan bli lika varmt igen ,-)
Vackra blommor, gillar själv "ogräs" blåklint är ju jättesöta, vacker planta den gula som du fick ,-)
Stockrosor minns jag från Skåne, min farmor hade sånna jättefina.
Lejongap hade min mormor o morfar, plus en massa andra blommor hade dom, men det är lejongapen jag minns.
Ha det jättefint STOR KRAM Primrose ,-)

Susie på Stjärnarve... sa...

Här är en till som tycker det är skönt med lite svalare väder. Ikväll har vi bara haft 18-19 grader och natten som var ösregnade det och vi fick 18 mm, underbart! Men...det åskade också så hemskt att Santos var jätterädd och väckte oss. Dessutom pajade min nyrenoverade fasta dator också.....Ja, alltså nätverkskortet så jag kommer in ut på nätet på den!
Nu ska vi tydligen få samma väder inatt så nu måste jag dra ut alla kablar.
KRAM
Susie